De DNRT heeft ook in 2023 de organisatie van “De 24 uren van Nederland” op zich genomen. Dit evenement vindt plaats verdeeld over 2 dagen en 2 circuits; Zaterdag 4 november op TT Circuit Assen, en zondag 5 november op CM.Com Circuit Zandvoort. Dit betekent dat er na de eerste race direct moet worden ingeladen en het hele circus linea recta vertrekt richting het tweede circuit – wederom een échte uitdaging voor mens en machine!

Rond de klok van 12:00 op vrijdagmiddag 3 november verlaat onze colonne de thuisbasis in Maasland. Er staat een goede 3 uur gepland voor de rit naar Assen voor onze vrachtwagens uitgerust met racetrailers. De aankomst verloopt soepel, we kunnen onze vrachtwagens alvast op het terrein neerzetten en even tot rust komen terwijl de ‘Junkyard Race’ op Assen gestaag tot zijn einde komt.

Wanneer de baan en de pitboxen zijn ontruimt kunnen wij beginnen met het opzetten van onze spullen. Alle flightcases gevuld met allerlei gereedschap, onderdelen, en versnaperingen worden naar binnen geloodst en onze pitwall wordt pontificaal midden in de pitbox opgesteld. Hier kunnen onze team managers het overzicht tijdens de races bewaren, zowel voor de pitcrew als voor de coureurs. Later op de avond worden de ingeschreven auto’s (BMW M2 CS Racing #69 van Raceteam Keric en BMW M2 CS Racing #181 van SteGrow Motorsport) gekeurd door de Scrutineers van DNRT. Deze test wordt soepel doorlopen en beide wagens krijgen groen licht voor deelname aan ‘De 24 uren van Nederland’.

Een enerverende eerste etappe

 

De dag begint vroeg. Het complete team vertrekt om 07:00 vanuit het hotel richting het circuit, waar om 09:00 de start van het evenement plaatsvindt. Vroeg in de ochtend wordt er nog flink gewerkt om de laatste werkzaamheden af te ronden en te garanderen dat alles en iedereen binnen ons team gereed is voor de aankomende twee dagen.

Even later is alles gereed. De rijders staan klaar, de M2’s worden opgewarmd en alle technische systemen werken. Even voor 09:00 worden de coureurs vastgesnoerd in hun bolides en beginnen de 2 opwarmrondes achter de Audi TTS safetycar. Rond de klok van 09:15 begint de eerste stint op TT Circuit Assen. Minuut één van de 9,5 uur durende race is begonnen.

Direct aan het begin van de eerste ronde pakt onze #69 M2, bestuurd door Semo Keric, een aantal plekken winst. Tijdelijk rijdt hij rond op de tweede positie in het Super GT klassement. Na een tijdje stabiliseert het veld zich enigszins, waarbij onze BMW M2 CS Racing helaas voorbij wordt gegaan door een aantal veel lichtere, meer wendbare BMW M240i’s.

De daarop volgende uren wordt er door het gehele team hard gewerkt om de meest gunstige positie op de baan te veroveren voordat de langverwachte regenval zich toont. Alle pitstops, waarbij wordt getankt en waar de coureurs omwisselen, werden succesvol uitgevoerd door onze uitermate gekwalificeerde pitcrew.

Beide wagens racen gillend door, klaarblijkelijk onbewogen door de urenlange marteling die ze tot op heden hebben ondergaan. Zo lang wij als team zorgen dat de BMW’s brandstof hebben zorgen zij ervoor dat onze coureurs de finish van de eerste etappe kunnen behalen.

Slechts éénmaal hoeven de banden te worden gewisseld op beide M2’s. Ook wij hadden verwacht dit vaker te moeten doen, maar de aanhoudende regen die sinds een uur of 15:00 continu is gevallen verzacht de slijtage op het verplichte Interstate rubber.

De zwakke herfstzon, die zich na het middaguur weinig heeft getoond, zakt gestaag en een serene duisternis valt over het bekende circuit in het noorden. De baan blijft nat en alle coureurs beginnen zich te realiseren dat het lastigste deel van deze eerste race nog moet komen. Wanneer de kunstverlichting naast de baan wordt ontstoken beginnen de reflecties van het licht hun aandeel te verzilveren. Het zicht wordt alsmaar minder en in het hele veld zien wij steeds meer schoonheidsfoutjes op de baan.

Rond 16:00 staat er een vooraf geplande pitstop op het schema van CP Motorsport. BMW M2 #181 van SteGrow Motorsport zal binnenkomen voor brandstof en een rijderswissel. De coureur werd door de teamleider op de pitwall tijdig op de hoogte gebracht en de pitcrew maakte zichzelf klaar voor een bloedsnelle stop. Alles verliep volledig volgens plan – tot dat er een zwaar gehavende BMW M2 de pitstraat in kwam rijden. De gehele rechter zijkant van de auto was beschadigd en het hele team, inclusief de rest van de pitstraat, aanschouwde de ravage. Na een korte debriefing bleek dat een van onze concullega’s de #181 aan de buitenzijde van de laatste bocht wilde inhalen, terwijl onze coureur juist wilde uitwijken naar de ingang van de pitstraat. Hierdoor is een aanrijding ontstaan waarbij onze #181 M2 als minst gelukkige uit de strijd kwam.

De pitcrew kwam gelijk in actie! De deuren van onze M2’s zijn recentelijk vervangen door polyester exemplaren wat het gewicht ontzettend verlaagd. Hierdoor was het voor ons mogelijk om de deur weer op zijn plek te hangen met een royale hoeveelheid ducttape. Een reservedeur stond klaar om gemonteerd te worden, maar de wedstrijdleiding was gunstig gestemd en heeft besloten ons niet te bezwaren met een reprimande voor onze reparatie.

Voor even leek het grootste euvel hiermee verholpen, maar niets was minder waar. In de handen van CP Motorsport oprichter Jan van der Kamp kreeg BMW M2 #181 rond 18:00 last van een “ABS Failure”. Dit doelt op het feit dat het antiblokkeersysteem van de remmen niet meer actief was, iets wat niemand wil meemaken op een kletsnatte, pikdonkere racebaan met meer dan 40 andere racers om je heen. Na een aantal “close calls” waar de auto zijn grip verloor en van de baan af schoot werd er spoedig besloten de wagen de pits in te loodsen voor een diagnose.

Helaas betekende dit besluit het einde van de deelname van de race in Assen voor de #181 BMW M2. Met man en macht werd gezocht naar een oorzaak van het probleem, maar na anderhalf uur zoeken wisten we het euvel niet boven water te halen. Ook op het moment van schrijven is het nog steeds niet exact duidelijk waardoor dit kon gebeuren, maar het vermoeden is dat er een connectie is tussen de impact door de botsing en de ABS-failure, maar dat is op dit moment puur speculatief.

Ondertussen, buiten alle malheur om, rijdt de #69 M2 gemoedelijk zijn rondes. De auto is de gehele 9,5 uur durende tour rond TT Circuit Assen buiten de problemen gebleven en reed ’s avonds in het duister in handen van Semo Keric constant een van de snelste rondetijden. Waar het voor #181 over en uit was, heeft #69 de vlag weten te behalen zonder verdere euvels.

Tijd om te genieten was er helaas niet. Alle spullen werden direct ingepakt en weer terug de vrachtwagen in gezet. Zodra #69 uit Parc Fermé werd vrijgegeven is ook deze direct ingeladen en werden de vrachtwagens gestart voor de rit naar CM.com Circuit Zandvoort.

Trammelant tijdens de tweede tour

Om stipt 06:30 op de zondagmorgen staat de gehele CP Motorsport crew gereed in Pitbox 24. De #69 M2 wordt gekeurd en vrijgegeven en ondertussen wordt de reserve-M2 (want die hebben we ook gewoon bij ons) geprepareerd voor de tweede race van het weekend. Omdat de reserve-M2 niet heeft meegedaan met de eerste race in Assen moest deze helaas vanuit de pitstraat starten wat resulteerde in een flinke achterstand ten opzichte van de rest in het klassement.

De start van de race is fris maar gelukkig droog. De baan is nog wat vochtig van de regen die de voorgaande nacht is gevallen. Na de dubbele opwarmrondes achter de safetycar wordt het veld voor de tweede keer losgelaten voor de laatste helft van ‘de 24 uren van Nederland’. Waar de baan op TT Circuit Assen breed en ruim is, laat het asfalt op CM.com Circuit Zandvoort weinig ruimte voor fouten.

De eerste aantal rondes zijn een spektakel, de auto’s rijden op enkele centimeters van elkaar de baan over, vechtend voor de beste positie. De klok tikt af en naar mate de race voortzet wordt de chaos verruild voor focus, daar waar iedereen zijn plek op de baan heeft weten te vinden.

Het grootste deel van de dag verloopt goed. Alle pitstops gaat razendsnel en CP Motorsport weet zich de eerste helft van de race in de top van de snelste totale pitstoptijden – iets waar wij meer dan trots op zijn! Naast onze eigen M2’s hebben wij tijdens de tweede race op Zandvoort ook de verantwoordelijkheid om de BMW 325i E46 van De Digitale te voorzien van Brandstof en eventueel nieuw rubber. Met onze ondersteuning hebben zij zich uiteindelijk als 2e weten te classificeren in de eindstand van de SuperSport klasse!

Later op de dag was helaas ook de #69 M2 de pineut, ook deze wagen had een aanvaring met een andere auto op de baan. Hierbij is het rechter achterscherm geraakt, vlak voor het achterwiel. Hierdoor liep een deel van de carrosserie tegen de band aan. De auto kwam direct binnen voor evaluatie en onze ijzersterke pitcrew is direct aan de slag gegaan om het scherm terug te buigen zodat de banden niet zouden lijden. Gelukkig was de reparatie binnen luttele minuten geslaagd en werd de auto met vol vertrouwen terug de baan op gestuurd.

De laatste anderhalf uur van de race verliepen zonder problemen. De laatste jerrycans aan brandstof werden geleegd in de wagens en door het lage brandstofverbruik door de spekgladde baan konden deze hier een flinke afstand mee afleggen. De avond begon zich te ontfermen over Circuit Zandvoort en samen met de duisternis viel de finishvlag om 17:00.

Ondanks de tegenslagen die tijdens de races hebben plaatsgevonden hebben wij ons alsnog als 6e (#69) en 11e (#181) weten te classificeren in de Super GT klasse. Hierbij hebben wij alleen de BMW M240i’s voor ons moeten laten – auto’s die in de basis veel overeenkomen met onze M2’s maar met een drastisch lager gewicht, wat voordelig is op de racebaan.

Al met al kijken wij terug op een geslaagde endurance. Ons team heeft vrijwel geen stap verkeerd gezet en heeft zelfs in de meest bizarre situaties altijd het hoofd koel gehouden. Ook de coureurs in ons team hebben een buitengewone prestatie geleverd. In de stressvolle situaties hebben wij een fenomenale prestatie geleverd waar wij met veel plezier op terugkijken.

Deze endurance race was slechts een voorproefje voor wat nog komen gaat. CP Motorsport is als team nog steeds ontzettend jong en wij ontwikkelen onszelf continu. Zowel de technische kant als de logistieke kant maken dag in dag uit ontzettend grote stappen. Wat de toekomst voor ons in petto heeft blijft nog maar de vraag, maar wij zijn klaar voor meer!